Trädgårdsdags

När Coronapandemin kom under våren 2020, fick vi liksom många andra avbryta alla våra aktiviteter och tänka om och tänka nytt. Inomhus kunde vi inte längre samlas så vi skapade istället ett par utomhusprojekt.

Tack vare bidrag från Lerums kommun kunde vi starta upp projekt Trädgårdsdags i maj 2020.  Vi röjde upp i trädgården på baksidan av Kanten, satte upp pallkragar, köpte in jord, gräsklippare och andra trädgårdsverktyg. Deltagarna i projektet fick var sin pallkrage att odla i och vi hade inte några gemensamma träffar utan alla kunde komma när de själva ville. Bevattningen hjälptes vi åt med via ett bevattningsschema.

I slutet av sommaren hade det växt upp en hel del i våra pallkragar: Vi kunde skörda tomater, rödbetor, persilja, sallad, rabarber mm samt plocka ringblommor, vallmo, prydnadspumpor och annat dekorativt.  För att bidra till den ekologiska mångfalden hade vi tänkt extra på att odla en hel del blommor som våra bin kunde få nektar från.